خطا
  • قالبی برای نمایش موجود نیست . لطفا با سرپرست سایت تماس بگیرید

رشد ۲۴ درصدی بودجه "شرکت ساخت" در لایحه بودجه ۹۵

در لایحه پیشنهادی بودجه سال آینده کل کشور اعتبار عمرانی (تملک دارایی‌های سرمایه‌ای) شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور 3 هزار و 392 میلیارد و 678 میلیون تومان است.

اعتبار این شرکت در سال 94 بالغ بر 2 هزار و 727 میلیارد و 183 میلیون تومان بود.

بودجه عمرانی سال گذشته شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در لایحه بودجه سال 93 بالغ بر هزار و 987 میلیارد و 241 میلیون تومان بود، کل بودجه این شرکت در سال 92 معادل هزار و 987 میلیارد و 241 میلیون تومان بود.

بررسی لایحه بودجه سال آینده کل کشور حاکی از آن است که بودجه شرکت ساخت بیش از 24 درصد نسبت به سال جاری افزایش یافته است.

تکلیف ساختمان‌های نیمه‌کاره مشخص شد

اقبال شاکری در مورد املاک رها شده نهادها و سازمانها در پایتخت که موجبات ایجاد فضای بی دفاع شهری شده است، گفت: از نظر قانونی تمامی اتفاقاتی که در این مکانها رخ می دهد متوجه مالک اصلی است.

وی با بیان اینکه بند 14 ماده 55، نسبت به ورود شهرداری به این مقولات اختیاراتی را در نظر گرفته است، ادامه داد: باید بگوییم که این ماده قانونی، تقریبا عصای موسی قوانین شهری است چراکه اگر شهرداری بخواهد می تواند به عنوان مدعی العموم برای حمایت از شهروندان وارد شود.

شاکری با بیان اینکه ساختمان‌های رها شده موجب ایجاد فضای بی دفاع شهری می‌شود، در پاسخ به این سوال که چرا شهرداری از این ظرفیت قانونی بهره نمی‌گیرد؛ تصریح کرد: با این حال شهرداری باید پیش از اقدام از مراجع قضایی حکم دریافت کند و شاید روال طولانی این پروسه دلیلی باشد که شهرداری کمتر به ساماندهی ساختمان های نیمه کاره وارد می‌شود.

وی از تدوین لایحه‌ای درخصوص اخذ عوارض از ساختمان‌های نیمه‌کاره خبر داد و گفت: امیدواریم اخذ عوارض بهانه‌ای شود تا مالکان ساختمان‌های خود را تکمیل کنند.

شاکری با بیان اینکه آماری از تعداد ساختمان نیمه کاره نداریم، افزود: در مورد گودهای ناایمن چندی پیش سازمان نظام مهندسی با بررسی حدود 4000 گود، اعلام کرد که حدود60 گود پرخطر و با اهمیت در پایتخت وجود دارد که باید هرچه سریعتر اقدامات پایدارسازی برای این گودها انجام گیرد.

رئیس کمیته عمران شورای شهرتهران مالکانی که ساختمان‌های خود را نیمه کاره رها کرده‌اند به مشابه آن است که پول خود را دور انداخته‌اند افزود: ساماندهی این ساختمان‌ها متولی مشخص ندارد و تنها به همت و دغدغه مدیران شهری بستگی دارد.

شاکری با بیان اینکه علاوه بر ساختمان‌های نیمه کاره، ساختمان‌های رها شده نیز در سطح شهر به وفور یافت می‌شود، گفت: وزارت علوم، بهداشت و آموزش و پرورش بیشترین ساختمان رها شده در پایتخت را دارند که هیچ کسی از آنها سراغی نمی‌گیرد و باید نسبت به تعیین تکلیف این مهم اقدام کنند چراکه فضاهای بی دفاعی را ایجاد کرده و زمینه بروز آسیب‌های مختلف می‌شود.

حبس هوای آلوده در ازدحام آسمانخراش‌ها!

بر اساس طرح‌های جامع و تفصیلی شهر تهران، ساخت و ساز بیش از 12 طبقه ممنوع است؛ با این حال در کوچه‌های 8 متری شمال شهر برج‌های 20 طبقه به بالا را می‌بینیم که هیچ توجیهی برای آن وجود ندارد. جدا از دردسرهای زندگی شهری همچون ترافیک و مشکلات عبور و مرور ساکنان که توسط این آسمانخراش‌ها ایجاد می‌شود، تاثیر منفی این سازه‌ها در تهویه هوای پایتخت اثبات شده است.

وزارت راه و شهرسازی طی هفته‌های اخیر به بررسی تاثیر برج‌سازی بر آلودگی هوای تهران پرداخت که نظرات مختلفی در این‌باره مطرح شد. عباس آخوندی در دومین کنفرانس بناهای بلند در 9 دی ماه اظهار کرد: وقتی منطقه ۲۲ تهران طراحی می‌شد، اصرار مرحوم کازرونی وزیر مسکن دهه ۶۰ بر این بود که این منطقه به عنوان دالان باد تهران «کوتاه مرتبه» و با حداکثر فضای سبز باقی بماند؛ اما این همه ساختمان‌های بلند که در این منطقه احداث شده است جریان باد تهران را متوقف کرده و هیچ سازگاری با کیفیت شهر برای زندگی ندارد.

در همان روز (9 دی ماه) رییس‌جمهور نیز وارد قضیه شد. حسن روحانی با اشاره به درخواست دولت از وزارت راه و شهرسازی و شورای عالی شهرسازی، لزوم نظارت بر بلندمرتبه‌سازی در برخی مناطق شهری را مورد تأکید قرار داد و گفت: باید برای برج‌ها و ساختمان‌های بلندمرتبه، بخصوص آنهایی که در کریدور جابه‌جایی هوا قرار دارند، چاره‌اندیشی شود و حداقل از این به بعد از ساختن‌ آنها در این‌گونه مناطق جلوگیری شود.

اما مطالعات علمی تاثیر منفی برج‌سازی در آلودگی هوای تهران را تایید کرده‌اند و این در شرایطی است که به نظر می‌رسد مجوزهای ساختمانی زیادی در منطقه 22 صادر شده و در حال صدور است.

حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در این‌باره می‌گوید: به دلیل اینکه فرآیند صدور مجوز به ساختمان‌های بلند صرفا بر مبنای تقاضا و درخواست فرد بوده و به مسائل زیست‌محیطی این ساختمان‌ها از جمله جریان باد هیچ توجهی نمی‌شده است، الان با چنین وضعیتی در تهران از نظر آلودگی هوا روبه‌رو هستیم.

آن‌چه مسلم است این‌که بسیاری از ساخت و سازهای تهران توجیه منطقی و علمی ندارد که چهره ماندگار شهرسازی ایران از زندگی در کلان‌شهر تهران به عنوان فاجعه یاد می‌کند. گیتی اعتماد گفته است: شهرداری پاسخگوی آلودگی‌های صوتی و زیستی ساخت و سازهای گسترده شهری باشد.

اعتماد در پاسخ به این پرسش که «در تحقق شهروندمحوری کدام ارگان‌ها و سازمان‌ها باید همکاری داشته باشند؟» به نقش شهرداری‌ها و ساخت و سازهای متعددی که در تهران ادامه دارد اشاره کرد و گفت: تهران به کارگاه ساختمانی تبدیل شده است و تقریبا در هیچ ساعتی از شبانه‌روز نیست که ساکنان این شهر بزرگ از آلودگی‌صوتی ناشی از ساخت و سازهای مداوم، ترافیک و همچنین آلودگی‌های محیط‌زیست در امان باشند.

در اردیبهشت ماه سال جاری نیز مدیرکل دفتر شوراهای اسلامی شهر و روستای وزارت کشور گفته بود: امروز شهرداری ها سه تا پنج برابر نیاز موجود نیرو دارند که فاجعه و معضل بزرگی است و هرچه در می‌آورند باید حقوق بدهند و همین می شود که زمین و هوا را می فروشند تا کارکنان خود را اداره کنند.

با این سخنان، انگشت اتهامات به سوی شهرداری‌ها نشانه گرفته شد که شهردار تهران ضمن پرهیز دادن منتقدان از سیاسی و جناحی کردن آلودگی هوا از این مساله با عنوان چالش "مادر" یاد کرد.

قالیباف در خصوص تراکم‌فروشی‌های پایتخت نیز با بیان اینکه در گذشته حتما تراکم‌فروشی وجود داشته است، گفت: کسانی در دهه 70 طرح تفصیلی را در کشوی میزشان گذاشته و در کشو را بستند و با افتخار سخنرانی می‌کردند و بعد در محله کامرانیه به زمین‌های 2000 متری، مجوز ساخت 25 طبقه را دادند و تراکم‌فروشی کردند، امروز به نقد عملکرد شهرداری نشسته‌اند و جای سوال است که چرا آنها نقد می‌کنند؟

وی، انجام تراکم‌های شهر تهران را بر اساس طرح تفصیلی دانست و افزود: ممکن است خطاهایی در این زمینه داشته‌ایم اما خطاهای انجام شده زیر 2 درصد است اما وقتی که مصوبه برج – باغ داریم که برای شخص مالک حقوقی را مشخص می‌کند، چه باید کرد؟ جز اینکه دقت کنیم که ساخت و ساز در 30 درصد باغ افزایش نیابد؟

شهردار تهران با بیان اینکه مساله فضای سبز تهران را با حساسیت کنترل می‌کنیم، گفت: حتما در حوزه شهرسازی تخلفاتی را داشته‌ایم اما باید عنوان کنیم که دقیق‌ترین کنترل‌ها در شهر تهران اعمال می‌شود.

پیش از آن نیز یکی از مسئولان شورای شهر تهران از تعیین ضوابط ساخت بناهای بلند حمایت کرده بود. احمد مسجدجامعی درباره نحوه و چگونگی همکاری شورای اسلامی شهر تهران با وزارت راه و شهرسازی در زمینه اجرای ضوابط بناهای بلند توسط شهرداری گفت: چنانچه ضوابط ساخت و ساز بناهای بلند توسط شورای‌عالی معماری و شهرسازی به تصویب برسد قاعده‌ای می‌شود که منشا‌ اثر است و شورای اسلامی شهر تهران نیز پشتیبان این سند خواهد بود.

از سوی دیگر بنا بر اعلام شرکت کنترل کیفیت هوا، سواری‌ها 48 درصد، موتورسیکلت‌ها 22 درصد، خودروهای نیمه سنگین با احتساب اتوبوس‌ها، کامیون‌ها و مینی‌بوس‌ها 24 درصد و خودروهای سنگین یک‌ درصد از آلودگی هوای تهران را تولید می‌کنند که شهردار تهران چاره اصلی حل این مشکل را بهبود حمل و نقل عمومی می‌داند.

به گفته‌ی کارشناسان، تهران به دلیل شرایط خاص جغرافیایی و وجود کوه‌ها در سه طرف آن نمی تواند جابه‌جایی توده‌های هوا را به طور کامل داشته باشد و طی سال‌های اخیر بلندمرتبه سازی و ساختمان‌های بلند این امر را تشدید کرده است. با همه‌ی این احوالات، بسیاری معتقدند تعیین ضوابط شهرسازی و معماری برای کنترل آلودگی هوای پایتخت، موضوعی حیاتی است.

ساخت بزرگترین باغچه عمودی جهان در تهران

این پروژه شامل 11 عدد ستون فلزی است که به صورت خود ایستا (بدون هر گونه اتصال پشتی) بر روی یازده عدد شمع بتنی قرار گرفته است. همچنین تیرهای خرپایی افقی نیز در ترازهای متناسب طراحی، ساخته و اجرا شده اند. سازه این باغچه به گونه ای است که به صورت خود ایستا قابلیت تحمل صدها تن وزن را داراست و همچنین در مقابل وزش بادهای شدید و زلزله نیز مقاوم است.

بر اساس اطلاعات سایت وزارت راه و شهرسازی حدود 1000 عدد گلدان (container) به منظور سبز کردن سطح دیواره، روی سازه نصب شده اند. به منظور جلوگیری از یخ زدگی ریشه های گیاهان در فصل زمستان، این گلدان ها از جنس فایبر گلاس سه جداره ساخته شده اند. به دلیل اهمیت زیبایی شناسی این سازه گیاهانی که انتخاب شده اند از نوع همیشه سبز (always green) هستند. به علاوه به دلیل اینکه امکان پوشش دادن آن ها در فصول سرد وجود ندارد و در معرض وزش باد نیز قرار دارند، گیاهانی کاشته شده اند که در مقابل سرما و باد مقاوم هستند.
به منظور نگهداری مناسب از گیاهان، دسترسی های افقی و عمودی به گونه ای پیش بینی شده است که باغبان به راحتی می تواند به گیاهان رسیدگی کند. برای برقراری این مسیرها از فضای خالی پشت گلدانها استفاده شده است. فضای ایجاد شده توسط این راهروها مانع نفوذ رطوبت به سازه مجاور می شود.
آبیاری گیاهان این سازه به صورت اتوماتیک و با برخورداری از سنسورهای کنترل رطوبت و کنترل یخ زدگی، به شکل قطره ای انجام می شود. با وجود این سیستم آبیاری قطره ای کوددهی و یا اضافه کردن هر گونه مواد افزودنی به راحتی میسر است. وجود آبپاش های مه پاش نیز به صورت همزمان باعث تلطیف هوای اطراف باغچه می گردد.
کلیه قسمت های متحرک موجود در سازه و گلدان ها، به منظور جلوگیری از پرتاب شدن در اثر تکان های شدید و یا باد، توسط کابل به بدنه فلزی سازه متصل شده اند. همچنین برای انتقال گلدان ها از جرثقیل های کوچک که در بالاترین قسمت سازه نصب شده اند، استفاده می شود.
با توجه به آنکه اکثر ساختمان های شهر تهران دارای مناظر نامطلوب از دیوارهای ساختمان های همجوار به شکل نامناسبی پوشش دهی شده‌اند، لذا با اجرای سازه های عمودی سبز می توان نقش به سزائی در زیبا سازی منظر شهری ایفا کرد. در عین حال اجرای همه گیر این باغچه ها می تواند در بهبود کیفیت هوای شهر بسیار موثر واقع شود.